> <

Wpływ łożyska główki ramy na prowadzenie motocykla

podoba się? udostępnij:

google pinterest bookmark

Home > Aktualności TECHMOTO > Wpływ łożyska główki ramy na prowadzenie motocykla

Fot. 5 Pęknięcie bieżni z powodu naprężeń spowodowanych owalnym miejscem osadzenia bieżni. Motocykl Yamaha XT660R 2007r.
2Marzec

Wpływ łożyska główki ramy na prowadzenie motocykla, przyczyny nieprawidłowości, przykłady.

Umieszczenie łożysk w motocyklu oznaczono na czerwono, na przykładzie motocykla Kawasaki Z800 2013. Patrz fot. 1.


Najczęstsze objawy problemów z łożyskiem główki ramy w motocyklu:

Stukanie z przodu motocykla, przy pokonywaniu nierówności, zjeżdżaniu z krawężnika, czy przejeździe przez próg spowalniający. Może wystąpić również podczas gwałtownego hamowania z użyciem przedniego hamulca. Przy kontakcie przedniej opony z nawierzchnią, po skończeniu jazdy na gumie.

Dźwięk jest pojedynczy i w większości motocykli daje się wyczuć przeniesienie wibracji na kierownicę i inne elementy motocykla. W momencie wystąpienia stuknięcia czujemy w rękach pojedynczy impuls. Prędkość dźwięku i przenoszenia pomijalna dla człowieka;) Sprawdzenie nadmiernego luzu jest proste, wygodnie jest mieć asystę pomocnika w drugiej osobie. Osoba z bardziej


wrażliwymi palcami siada na motocyklu, na miejscu kierowcy, prawa dłoń na dźwigni hamulca przedniego, nogi zaparte o zbiornik, ale w pozycji stojącej. Lewa dłoń, a dokładnie dwa palce umieszczone na łączeniu główki ramy, a górnej półki patrz foto 2.


Nasz pomocnik potrzebny jest by wprawić motocykl w ruch, należy delikatnie jechać do przodu. A później gwałtownie wcisnąć przedni hamulec, w momencie hamownia, w przypadku wystąpienia nadmiernego luzu, poczujemy przemieszczenie się górnej półki, osłony łożyska, zależnie od typu motocykla, do przodu motocykla względem ramy motocykla. Metoda ta jest lepsza niż ruch uniesionym kołem, bo wtedy nie pomylimy luzu na zawieszeniu przednim z luzem na łożyskowaniu. Przemieszczenie zgodnie z oznaczoną strzałką pomiędzy elementami 1, a 2.

W przypadku stwierdzenia nadmiernego luzu należy niezwłocznie udać się do serwisu w celu wykonania korekty napięcia wstępnego luzu lub wymiany łożysk. Ale o tym później.


Kolejnym odwrotnym przypadkiem nieprawidłowości związanych z łożyskiem główki ramy jest zbyt duży opór podczas skręcania kierownicy. Minimalnie nawet za mocno skręcone łożyska poza oczywistym nadmiernym zużyciem, mogą również powodować wężykowanie motocykla. Przykładowo niemiecka autostrada 150 km/h na liczniku i motocykl zaczyna delikatnie wężykować. W dalszej części opiszę inne przyczyny wężykowania motocykla, nie związane z łożyskiem główki ramy. W celu stwierdzenia czy luz jest właściwy należy postępować zgodnie z instrukcją serwisową motocykla. W większości przypadków wystarczy uniesienie przodu i sprawdzenie siły potrzebnej do ruchu kierownicą z użyciem wagi siły.


Fot. 3 prezentuje możliwość sprawdzenia płynności i swobody ruchu przodu. Koło przednie musi być uniesione, wykonujemy kilka skrętów od lewej do prawej strony w celu oceny pracy łożysk. W tym jak i poniższym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę czy cięgna i przewody nie utrudniają skrętu.


W tym przypadku może wystarczyć prawidłowe skręcenie łożysk zgodnie z zaleceniami producenta.

Przypadek trzeci to sytuacja, w której łożysko pracuje prawidłowo, bez luzu i lekko, poza wyłączeniem pozycji do jazdy na wprost. Jest to dość częsty przypadek, w którym występuje największe zużycie, spowodowane wygnieceniem bieżni łożysk w konkretnie jednej pozycji. Z racji użytkowania motocykla głównie do jazdy na wprost (bo niestety, nie każdy mieszka w Alpach) łożyska zużywają się nierównomiernie.

Jeżeli motocykl jest wyposażony w stopkę centralną, należy poprosić asystenta/tkę aby usiedli, lub obciążyli tył motocykla w celu uniesienia przedniego koła.


Jeżeli mamy oderwane koło od nawierzchni, możemy przystąpić do kontroli płynności ruchu. Zacięcie łożyska przy ustawieniu koła na wprost jest bardzo charakterystyczne i nie da się tego pomylić z niczym. Kierownica wręcz sama „wskakuje” i pozycjonuje się na środku. Należy użyć siły, aby skręcać z położenia środkowego. Wygniecione bieżnie łożyska na fotografii nr 4.


Kolejna przyczyna nieprawidłowości pracy to uszkodzenie ramy motocykla, a konkretnie główki ramy w miejscach montażowych na łożyska. Praktycznie w 100% przypadków powodem jest przeszłość wypadkowa motocykla.

Przykładem jest fot. 4 na której bieżnia łożyska jest pęknięta, a miejsce osadzenia bieżni łożyska owalne. Zobrazowano to opisanymi na czerwono wymiarami.

Przykre jest, że ktoś sprzedał taki motocykl. Jazda z takim uszkodzeniem może być wyjątkowo niebezpieczna. W tym konkretnym przypadku, występował nadmierny luz i zacinanie się ruchu kierownicy. Co ciekawe pod obciążeniem nie występowały zacięcia.


Luz może być również spowodowany opalizacją gniazda łożyska w ramie motocykla. Na fot. 5 występował luz w główce ramy, powodem była praca bieżni w ramie. W przypadku delikatnego luzu i prostej ramy może wystarczyć osadzenie na odpowiednim preparacie bieżni łożyska.


Inne przyczyny nieprawidłowego prowadzenia motocykla, nie związane z łożyskiem główki ramy:

  • Wężykowanie motocykla tzw. „shimmy” z powodu nierównomiernie zużytej opony przedniej, wyząbkowanie opony objawia się różnicami w wysokości bieżnika na oponie.

  • Najczęściej objawia się przy prędkościach rzędu 60-80 km/h. Lekkie puszczenie kierownicy w trakcie jazdy powoduje ruch kierownicy, często bardzo szybki w kierunku lewo prawo. Kierownica zaczyna sama pracować w trakcie jazdy, dla mniej doświadczonych kierowców nie zalecam testów ze względu na bezpieczeństwo.
  • Tendencja do zacieśniania zakrętów, w przypadku nierównie miernie zużytych opon tzw. „kwadratowe opony” motocykl niebezpiecznie wchodzi w zakręt. Na fot. 7 przednia opona, która ma kilka ostrych przejść, podczas jazd testowych czuć mocną reakcję kierownicy, przenoszoną na kierowcę. Nawet podczas zawracania występuje silna reakcja kierownicy.


  • Skrzywienie zawieszenia przedniego.
  • Przestawienie przedniego zawieszenia.
  • Nieprawidłowe ustawienie koła tylnego.
  • Turbulencje spowodowane montażem akcesoriów dodatkowych.
  • Zużycie opon.
  • Niewłaściwe ciśnienie opon.
  • Niewłaściwe wyważenie kół, lub ich skrzywienie.
  • Nieprawidłowe ustawienie zawieszenia.
  • Nie prawidłowa geometria ramy. Uszkodzenie powypadkowe.

Opracował inż. Konrad Rachwał

rfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-slide